Voordat we het advertentiebeheer van Facebook induiken, moet je jezelf eerst een paar dingen afvragen. Wat is het doel van je advertentiestrategie? Wat wil je bereiken? Hoe ziet het aankoopproces van jouw onderneming er op dit moment uit? Kopen mensen vaak de eerste keer dat ze op de website komen of gaan hier meerdere bezoeken aan vooraf?
Onweerstaanbaar aanbod
Of je nu adverteert naar een gratis lead magnet of een betaald product. Je neemt het op tegen duizenden andere adverteerders. Daarom is het nodig om een onweerstaanbaar aanbod te creëren, wat maakt jou als coach of expert nu echt uniek?
Adverteren op Facebook met een klein budget
Zelfstandige ondernemers. coaches, kennisexperts kunnen met een klein budget op Facebook heel gemakkelijk een groot deel van hun ideale doelgroep bereiken. Je hoeft geen expert te zijn om zelf te kunnen adverteren op Facebook.
De combinatie tussen het aantal gebruikers en specifieke segmentatiemethoden maakt het adverteren op Facebook interessant. Maak campagnes en voer deze uit via eenvoudige self-servicehulpmiddelen. Houdt je prestaties bij via begrijpelijke rapporten. Meer dan twee miljard mensen maken maandelijks gebruik van Facebook.
Winstgevende Facebook Campagnes
Adverteren met Facebook Campagnes, hoe pak je dat nou precies aan? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste stappen zet voor een winstgevende campagne en niet teveel kosten maakt? Het succes van een Facebookadvertentie hangt af van verschillende factoren, namelijk: advertentieteksten, beeldmateriaal en je doelgroep.
Een doelgroep is een afgebakende groep mensen of organisaties waar een boodschap, product, campagne of bedrijf zich op richt. De karakteristieke overeenkomsten formeren een doelgroep uit een groep individuele mensen.
Het aanbod en de strategie van je bedrijf. Wanneer deze factoren kloppen kun jij Facebook effectief inzetten voor het bereiken van naamsbekendheid, betrokkenheid, websitebezoekers en conversie. Een conversie staat voor het omzetten (converteren) van een bezoeker naar een iemand die actie onderneemt. Het optimaliseren van je website om meer resultaat (zoals leads en verkopen) uit je bezoekers te halen noemen.
DE VOORDELEN VAN FACEBOOK ADVERTEREN
Gelukkig heeft Facebook een uitgebreid advertentie systeem, waar je vrij gemakkelijk rendement uit kunt halen. De kans dat je geld verspilt via Facebook adverteren is vrij minimaal. Met een klein budget kun je heel gemakkelijk een groot deel van je doelgroep bereiken.
GA VOOR SPECIFIEKE TARGETTING: De grootste fout die je kunt maken wanneer je via Facebook gaat adverteren is niet specifiek genoeg adverteren. De kracht van adverteren via Facebook zit in de targetting opties die je kunt instellen voor je advertenties.
ZORG DAT JE KLEIN BEGINT. Probeer aanvankelijk niet meer dan 10.000 mensen te bereiken. Dit zorgt ervoor dat je jezelf dwingt zo specifiek mogelijk te adverteren. Wanneer ik bijvoorbeeld een advertentie wil maken om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen zich in gaan schrijven op mijn nieuwsbrief. Dan wil ik mijn advertentie specifiek focussen op jonge ondernemers met een frisse ondernemersdrang.
GERICHT ADVERTEREN: Doordat je heel specifiek target worden je advertenties natuurlijk ook goedkoper. Je hebt minder klikken van mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn. Daarnaast minimaliseer je de kans op mis klikken. Begin met een budget van €3,33 per dag. Schroef deze pas op wanneer je merkt dat je een positieve ROI uit je advertentie haalt.
TARGETTING VOOR LOKALE ONDERNEMERS: Veel lokale spelers die beginnen met Facebook adverteren, maken de fout dat ze zo gedetailleerd mogelijk proberen te adverteren op Facebook. Dit zorgt ervoor dat ze te weinig impressies en clicks krijgen tegen te hoge kosten.
SIMPELE ADVERTENTIES: Maak gebruik van de meest simpele optie: ’een afbeelding of video’. Plaats één afbeelding met een goede tekst. Maak alleen gebruik van je eigen afbeeldingen! De stock foto’s die Facebook aanbiedt zijn fantastisch mooi, maar de kans dat mensen die al honderd keer tegen zijn gekomen is vrij groot.
PROFESSIONELE ADVERTENTIES: Neem de ontwerpaanbevelingen serieus. Op deze manier weet je zeker dat je advertentie er altijd professioneel uitziet. Kies dus afbeeldingen uit die de goede verhoudingsmaten hebben en de juiste resolutie. Uiteraard komt er meer kijken bij Facebook adverteren. Een originele, creatieve en opvallende advertentie bereikt meer dan een saaie advertentie.
STEEK TIJD IN EEN GOEDE ADVERTENTIE TEKST: Kop: Dit is een hele makkelijke. Geef iets weg aan je doelgroep. Dit zou een weggeef actie kunnen zijn. Zorg ervoor dat je koptekst de aandacht van jouw doelgroep vat. Tekst: Probeer hier twee zaken in te verwerken: spoor de lezer aan om iets te doen doormiddel van een call-to-action en social proof.
Ronald van Akkeren,
Businesscoach, High Value Businesscoach, personal coach, inlevend, empathisch, betrokken, positief, vooral ook confronterend (reflectie / feedback) waar jij van leert, 30 jaar ondernemer, Breinexpert, High Value Sales, NLP coach, mindset, positionering, Jouw overtuigingen ter discussie stellen en indien nodig positief en realistisch herkaderen.
Persoonlijk High Value Business jaarprogramma en coachtraject. Spreekt dit jou aan? Ben je er klaar voor? Neem dan geheel contact met mij op voor een GRATIS GROEIGESPREK