Hoe bouw je een personal brand op
Personal branding is dat je jezelf als merk presenteert aan je doelgroep, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
Personal branding is het bewust vormgeven van een publieke perceptie van jou als persoon met als doel om jezelf te positioneren als autoriteit in jouw vakgebied en daarmee je invloed en impact te vergroten. Kortom een persoonlijke brand is niet iets wat je overkomt, maar iets wat je bewust vormgeeft om je carrière positief te beïnvloeden.
Brand reputatie bouwen
Personal branding gaat over reputatie bouwen. Mensen moeten jou kennen en ze moeten (denken te) weten waar je goed in bent. Bij personal branding ga je feitelijk actief bouwen aan die reputatie. En om mensen te bereiken, moet je communiceren. Als je jouw personal brand gaat bouwen met behulp van het medium ‘tekst’, dan moet je denk aan bloggen, boeken schrijven, columns schrijven, etc.
Op zoek naar zichtbaarheid
Je moet daarmee op zoek naar zichtbaarheid. Dus hoog in in Google staand door SEO of exposure genereren via een medium van anderen, zoals gastblogs schrijven voor grote vak blogs of columns voor bijvoorbeeld de krant.
Wil je dit succesvol doen, dan is ook e-mail marketing essentieel. Een goede nieuwsbrief doet wonderen voor een merk. Daarnaast zijn audio, video, spreken of netwerken voor personal branding belangrijk. Mijn advies is om te beginnen met 1 tot maximaal 2 kanalen. Vooral als je nog niet volledig ontwikkeld bent in een van de kanalen. Je kunt beter 1 medium heel goed doen, dan 10 verschillende kanalen gemiddeld.
Overtuigingskracht bij het bouwen van je persoonlijke brand
Hoe je een overtuigingskracht kunt gebruiken om je persoonlijke brand op te bouwen. Je hebt een unieke methodologie en je bent overtuigend. Overreding betekent niet dat je verkoopbaar, slordig of gekonkel bent. Je kunt smaakvol en invloedrijk zijn met je integriteit.
Mijn visie is dat overtuigingskracht vanuit een expertise en authenticiteit het winnen is van het vertrouwen van je doelgroep. Als je als personal brand een merk bouwt, heb je ideeën om je doelgroep te helpen en een bevredigender leven te laten leiden. Met een fundamenteel begrip van wat overtuigingskracht wel en niet is, bespreken we elementen van het gebruik van jouw overtuigingskracht en marketinginspanningen om je persoonlijke merk te laten groeien.
Wordt leider in jouw branche
Een van de meest overtuigende manieren om vertrouwen en geloofwaardigheid te winnen, is dat je een leider in je branche wordt. Klanten betalen niet alleen voor jouw diensten, maar ook voor jou als persoon. Personal Branding gaat om jezelf onderscheidend en opmerkelijk te presenteren. Het is zelfprofilering in je werkcontext, gericht op duidelijk vertellen wat je doet, waarom je het doet en wat jou bijzonder maakt in je werk, in je opdrachten.
Presenteer jezelf online als expert
Presenteer een speciale kortingscode in een post, sociale media en op je website. Je geeft je potentiele klant informatie en biedt een aanbod aan (online) diensten en programma’s. Om als personal brand vertrouwen op te bouwen heb je de mogelijkheid ook eerst gratis online trainingen of een gratis online coachsessie aan te bieden.
Geef je doelgroep een gratis exemplaar van je e-boek weg en biedt bijvoorbeeld een gratis Webinar aan. Dit geef je klant(en) inzicht in wie je echt bent en heb je online interactie met een chat. Je vertelt iets over jezelf en je expertise. Welke waarde en unieke expertise geeft je wat past bij de oplossing(en) van je doelgroep.
Op deze wijze kun je als personal brand en expert dienstverlener slim werken op het internet. Welke slimme (online) marketing instrumenten ga je hanteren om in alle vrijheid te kunnen leven en werken. Geef jezelf ruimte om in FLOW te kunnen leven en je expertise steeds verder te ontwikkelen en te delen!
Als online personal & bedrijfscoach, trainer en breinexpert kan ik je richting geven in jezelf.
- wie ben je,
- wat wil je,
- wat zijn je (belemmerende) overtuigingen,
- wat zijn je talenten / vaardigheden,
- wat is je (faal)angst,
- ben je afwachtend of heb je liever controle,
- ben je een denker of intuïtief,
- ben je introvert of extravert….
Maak een afspraak voor een gratis personal ondernemersgroei gesprek van 45 minuten.