Hoe kan ik meer uit netwerkbijeenkomsten halen

De tijd die je op een netwerkborrel besteed kun je veel beter gebruiken om je marketing (nog beter) op orde te krijgen. Mocht je toch naar een netwerkbijeenkomst gaan, zorg er dan voor dat je anders bent dan verreweg de meeste andere bezoekers. Wees niet gericht op halen maar op brengen. Focus op kwaliteit van gesprekken en niet op kwantiteit van visitekaartjes.

Tips om effectief te netwerken

Veel ondernemers hebben het niet direct door maar netwerken kun je altijd en overal doen; daarvoor hoef je niet altijd naar een netwerkbijeenkomst te gaan.

  • Wees op een netwerkborrel of beurs altijd representatief tijdens het netwerken: zorg ervoor dat je representatief bent! Zorg voor nette kleding (zonder gaten of rafels) die past bij wie jij bent, doe een niet te overheersend geurtje op en poets je tanden. Je hebt nooit een tweede kans voor een eerste indruk!
  • Knoop een gesprek aan: Bekijk wie je wilt gaan aanspreken en spreek iemand aan. Bedenk een gemeenschappelijke interesse waar mogelijk om je gesprek te openen. Bedenk wel; hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het is om over je angst heen te stappen en hoe makkelijker de gesprekken lopen. Oefening baart kunst!
  • Wees wie je bent: Teveel mensen verschuilen zich achter dat wat ze doen op netwerkbijeenkomsten. Je bent meer dan je werk! Adem diep in, ontspan en wees jezelf; doe je niet anders voor en blaas dat wat je doet niet op. Mensen prikken daar toch direct doorheen. Wees trots op wie je bent
  • Leuk gesprek met iemand aangaan: Zorg dat je daar bent waar je bent en écht, oprecht geïnteresseerd bent in iemand. Soms kan het handig zijn om in je hoofd, of zelfs hardop, te herhalen hoe de ander heet of wat hij doet. Op deze manier help je jezelf met onthouden en laat je de ander merken dat je echt belangrijk vind wat hij of zij verteld.

Welke doelgroep loopt er

Er zijn een aantal dingen waar je naar moet kijken voor je een keuze gaat maken.  Allereerst, en dat is wat mij betreft het belangrijkste, welke doelgroep loopt er rond? Vaak willen mensen naar netwerkbijeenkomsten gaan waar hun potentiële klanten lopen. Ik zie daar wel een gevaar in, omdat je dan ook snel geneigd bent om te gaan verkopen. Wat voor mij over het algemeen goed werkt, is om naar netwerkbijeenkomsten te gaan waar mensen lopen die jouw doelgroep kennen.

Even een voorbeeld. Stel dat je doelgroep de MKB-ondernemer is dan zou je beter kunnen gaan netwerken met MKB Nederland of accountantskantoren of advocatenkantoren of banken of verzekeraars. In ieder geval, partijen die met je doelgroep communiceren. Dat is beter dan je op deze bijeenkomsten focussen op je eigen doelgroep. Je kunt je dan richten op de ander, i.p.v. dat je direct zaken kunt doen. Eerst zaaien, dan pas oogsten! Kijk dus naar netwerkbijeenkomsten waar mensen zijn die met je doelgroep praten of die met je doelgroep zaken doen of communiceren.


Meer weten over persoonlijk leiderschap en je gevoel over High Value ondernemerschap, neem dan gerust contact met mij op voor een verhelderend Gratis Groeigesprek, wat je veel kan opleveren.