Linkedin is een online platform voor zakelijke en carrière netwerking. Het verbindt professionals met elkaar. Linkedin is een professionele netwerksite, en noemt zichzelf dan ook het grootste professionele netwerk ter wereld. Ze willen professionals van over de hele wereld bij elkaar brengen zodat ze succesvoller en productiever zijn. Als 's werelds grootste professionele netwerksite verbindt Linkedin professionals uit de branche met elkaar en helpt mensen bij het vinden van een baan, freelance werk, klanten of potentiële partners.
Maak een Linkedin profiel
Allereerst heb je natuurlijk een Linkedin profiel nodig. Je kunt gebruik maken van een van de betaalde opties zoals een Premium abonnement, Sales Navigator of Learning. Maar een gratis Linkedin account is voldoende voor de meeste professionals. Voeg een professionele foto toe, want mensen zijn terughoudend om contact te maken met iemand zonder foto. Jouw Profielfoto op Linkedin is Jouw visitekaartje. Zorg voor een professionele foto!
Schrijf als ondernemer, coach of adviseur een passende kopregel en samenvatting met jouw expertise en,- of dienst. Dit zijn de eerste dingen die anderen zien. Neem de hoogtepunten van je werk en levenservaring op in je profiel. Vul ook je opleidingen in en voeg een aantal vaardigheden toe en wordt dan actie.
Nog steeds zie je mensen die een logo of een cartoon als foto hebben. Of nog erger: Helemaal geen foto... Dat is zonde! Want mensen doen High Value Business met ambitieuze ondernemende mensen! Zonder een professionele foto kom je niet “menselijk” en bereikbaar over. Denk zelf even na hoe jij netwerkt met mensen! Je hebt maar een kans op een eerste indruk! Als ondernemer, coach of adviseur hoor je een en verpletterende indruk wordt te maken!
Wijzigingen op dit moment op Linkedin
Waar je eerst via Linkedin een verzoek moest sturen om gebruik te maken van Zoom, Google Meet en Teams, moest je eerst een verzoek versturen. Nu is het ook mogelijk om via Linkedin zelf een videovergadering op te zetten. Geen links meer nodig dus. Je moet hiervoor wel met z’n tweeën zijn, de functie wordt later nog uitgebreid naar groepsvergaderingen.
Linkedin heeft services toegevoegd in de zoekfunctie. Daarmee kun je in je introductiekaart laten zien welke services jij aanbiedt. Zodra je klinkt op ‘aangeboden services’ kun je kiezen uit een aantal opties.
Bloggen op je bedrijfspagina
Bedrijven hebben er lang op gewacht, maar nu kan het: bloggen vanuit je bedrijfspagina. Hoe fijn. Heb je ook een blogfunctie op je website en wil je een exacte kopie van jouw blogartikel plaatsen op Linkedin? Dat is geen probleem. Ook niet wat betreft Google die normaalgesproken moeite heeft met dubbele content.
Volgens Yoast.com moet je eerst je blogartikel op je website plaatsen en pas daarna her publiceren op Linkedin. Die volgorde is belangrijk. Laat er ook wat tijd tussen zitten (paar dagen), zodat Google de tijd heeft om het blogartikel op je website te indexeren.
Je kunt natuurlijk gewoon een bijdrage schrijven met een link naar het blogartikel op je website, maar het algoritme van Linkedin is geen fan van linken naar een externe website. Het houdt gebruikers liever op het platform en zal je bijdrage daarom mogelijk minder wijd verspreiden onder je connecties. Beter is het om (na een paar dagen) op LinkedIn een nieuw artikel te schrijven en je artikel te kopiëren en te plakken.
Waarom je Linkedin voor je business moet gaan inzetten
Als je mij vandaag de dag zou vragen welk social media platform het meest waardevol is om je op te profileren, dan is dat heel zeker Linkedin! Waar Linkedin begon als een veredelde CV database is het vandaag een plaats waar ondernemers potentiële klanten vinden en waardevolle connecties kunnen leggen.
Linkedin is het platform bij uitstek om B2B connecties te maken, sales te closen of leads te verzamelen. Het grote verschil met Facebook of Instagram is dat mensen Linkedin vaak bezoeken vanuit hun zakelijke positie. Ze zijn niet op zoek naar grappige filmpjes. Doel van LinkedIn platform is dat ondernemers vaak actief op zoek naar nieuwe opportunity's of staan er op zijn minst voor open.
Linkedin heeft dus de decision makers op het platform, EN de statistieken tonen aan dat mensen via LinkedIn bereid zijn om investeringen te maken en het gesprek aan te gaan met andere ondernemers. En toch zijn er slechts 3 miljoen mensen die van dit netwerk gebruik maken door wekelijks te posten..
Afspraken na komen
Kom Je afspraken na. Kom op Tijd en wees betrouwbaar. Er is niks ergers dan als coach of ondernemer die met zijn expertise zijn afspraken niet nakomt of te laat reageert. Daarmee ondermijn je je eigen autoriteit en gezag. Dit geldt ook met op tijd reageren en op tijd aanwezig zijn bij een afspraak. Er zijn velen die een excuses verzinnen wanneer ze ergens te laat aankomen en/of vergeten zijn te reageren. Wees professioneel en Betrouwbaar!
Wees integer wanneer je jezelf profileert als expert op Linkedin. Noem de voordelen op die het heeft om met jou te werken. In Nederland is het “NOT-Done” om jezelf op je borst te slaan en te vertellen hoe geweldig je bent en waarom anderen juist met jou zouden moeten werken.
Ronald van Akkeren,
Businesscoach, High Value Businesscoach, High Value Ondernemen, Personal coach, Breinexpert, 15 jaar NLP coach, 30 jaar ondernemer, High Value sales, (online) marketing, persoonlijk leiderschap, breinleiderschap, persoonlijke groei, persoonlijke transformatie, (High Value) mindset, positieve psychologie. Ik ben inlevend, intuïtief, observerend, empathisch, betrokken, positief, humor en confronterend en mijn persoonlijke kernwaarden zijn, Vertrouwen - Verbinding- Verantwoordelijkheid - Vrijheid!
High Value Business jaarprogramma en coachtraject. Spreekt dit jou aan? Ben je er klaar voor? Neem dan geheel contact met mij op voor een GRATIS GROEIGESPREK