Persoonlijke brand op basis van je identiteit en kernwaarden

Persoonlijke Brand Identity

Je persoonlijke Brand Identity is de manier van handelen en uiting die is gebaseerd op je diepgewortelde, oorspronkelijke overtuigingen en kernwaarden. Daarnaast zul je intensief bezig zijn om de relatie met de ander te baseren op eerlijkheid en oprechte verbinding. Een authentieke merkpersoonlijkheid heeft een zeer positief effect op je doelgroep. Tip: met Personal branding - blijf dicht bij jezelf, wat de sleutel vormt voor duurzaam succes! Wanneer je jouw personal brand op systematische en geïntegreerde wijze hebt ontwikkeld, zul je automatisch succes en de klanten en kansen aantrekken die perfect bij je passen.

Personal Brand leiderschap zegt veel over je intentie!

Ieder van ons zal zijn eigen innerlijke leiderschap op zich moeten nemen. Echt leiderschap is dienaarschap, niet aan iemand anders, maar aan de grootsheid in jezelf. Het is de acceptatie van de rol die je hebt en de kracht en de talenten die je hebt meegekregen. Door te dienen wordt je vrij!

Vanuit neurowetenschappelijk perspectief zijn er vanuit overbruggende fases te zien om tot visie en vastgestelde kernmerkwaarden (die de basis vormen van je merkidentiteit) te komen. Dit voor een duurzame merkrelatie door persoonlijke merkinteractie (brand dialogue) en het creëren van positieve mentale gebruikerservaringen (brand experience) die het imago en de merkloyaliteit versterken (brand reputatie). 

Met als doel een emotionele vertrouwensband te vormen met de gebruiker (brand loyaliteit). De methodiek verschaft daarnaast inzicht in de menselijke perceptie-, geheugensystemen en besluitvormingsprocessen. Mensen zijn na-apers. Daarom is voorbeeldgedrag zo cruciaal. Dat mensen zelfs je intentie gaan na-apen. 

Onbewuste collectieve verbinding

Er is een onzichtbare en onbewuste collectieve verbinding aanwezig. Deze onzichtbare en onbewuste verbinding wordt opgezet door spiegelneuronen (Neuron=hersen of zenuwcel).

Daarom moet je persoonlijkheid als merk (brand) natuurlijk wel echt voelen, authentiek zijn. Veel persoonlijke merken beloven van alles, maar hun beloftes blijken maar holle frasen te zijn. Net als het woord authentiek dat te pas en te onpas is gebruikt en zo zijn kernwaarde heeft verloren. Als je merkpersoonlijkheid niet echt is, doet het afbreuk aan je imago en zal het tegen je gaan werken.

In het menselijk brein werkt het zo. Als je aanvoelt dat iemand “oprecht” of “authentiek” is, geloof je dat hij niets te verbergen heeft en dus geen bedreiging vormt. Als je daarentegen aanvoelt dat iemand onecht of nep is, dan neemt het “vecht of vlucht” instinct het over.

Daarom is het van het grootste belang dat je brand personality oprecht, eerlijk en echt is. En dat je persoonlijke merk ook consequent en transparant is. Dat wat je als merk belooft, ook nakomt!

Net als dat ze dat van andere mensen verwachten. Heb je ooit iemand ontmoet met wie je direct een klik had? Dan is de kans groot dat je eigenschappen in de ander herkende die je aantrekkelijk vindt. Humor of charme bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor merken. Onbewust beslissen we of we een merk leuk vinden of niet.

Sigmund Freud

De bekende psycholoog Sigmund Freud, kwam tot de conclusie dat 90% van onze beslissingen onbewust wordt gemaakt. We denken vaak dat we rationeel kiezen, maar dat is dus maar in 10% van de gevallen het geval. We maken bijna altijd onze keuzes emotioneel en onbewust. 

Zo zeggen we vaak ja als iets goed voelt. Je onderbuikgevoel maakt meer keuzes dan je zou denken of… willen. Maak een ranglijst van authentieke, echte merken. Van merken die goed aanvoelen. In deze ranglijst vind je grote namen als Heinz, Disney, Ferrari, Apple en Volkswagen.

Persoonlijkheidspsychologie onderzoekt hoe persoonlijkheid ontstaat en hoe persoonlijkheid denken en gedrag kan beïnvloeden. Merkstrategen die kennis hebben van hoe het MENSELIJK BREIN werkt, zijn in het voordeel als ze een sterk merk willen bouwen. Want ook merken kunnen een persoonlijke verbinding aangaat. Relaties met bedrijven zijn vaak puur gericht op transactie. Tegen betaling ontvang je een product of dienst. Als het om merken gaat, kan de relatie echter heel anders zijn. Bij sommige merken voelen mensen sterke emoties zoals loyaliteit en zelfs liefde.

Mensen zijn geen rationele wezens. Het overgrote deel van je beslissingen neem je op basis van emoties. Als bedrijf kunt je daar met je aanbod op inspelen; in  leert je hoe je kennis over emoties kunt gebruiken op het gebied van marketing, branding, design, gebruiksvriendelijkheid, verpakkingen, reclame en sales. Ook zijn emoties bij het kunnen zetten van leiderschap. Bijvoorbeeld bij het werven van het managen van je (virtuele) team.

Het onbewuste neemt de beslissingen

Als al eerder aangekaart denken de meeste mensen dat ze beslissingen nemen op basis van harde feiten, cijfers en logica. Dat hun ratio in controle is. Maar volgens Gerald Zaltman, professor aan de Harvard Business School, wordt 95% van onze aankoopbeslissingen door het onderbewustzijn gemaakt. Om te verklaren waarom het onderbewuste (emotionele en reptielen brein) zo’n groot deel van de keuzes maakt, is het handig te weten hoe ons brein werkt. Volgens de wetenschap is het reptielenbrein het oudste deel van de hersenen en gericht op het ons in leven houden.

Dit deel van het brein analyseert of er dreiging is of dat het goed voelt. Het werkt als een soort automatische piloot en vertelt of je moet vluchten, vechten of kan blijven. Als we iemand voor het eerst ontmoeten, weten we vrij snel of zijn persoonlijkheid bij de onze past of niet. Persoonlijkheidskenmerken worden door het primitieve (instinctieve) brein in milliseconden gescand. Zo weet je snel of iets of iemand goed aanvoelt. Je onderbuikgevoel weet raad.

Ronald van Akkeren 
High Value Businesscoach, High Value Ondernemen, Personal coach, Breinexpert, 15 jaar NLP coach, 30 jaar ondernemer, High Value sales, (online) marketing, persoonlijk leiderschap, breinleiderschap, persoonlijke groei, persoonlijke transformatie, (High Value) mindset, positieve psychologie.  Ik ben inlevend, intuïtief, observerend, empathisch, betrokken, positief, humor en confronterend en mijn persoonlijke kernwaarden zijn,  V ertrouwen -  V erbinding-  V erantwoordelijkheid -  V rijheid!

AANBOD: High Value Business jaarprogramma, High Value Coachprogramma en The High Value Deal

Ben je er klaar voor een hoogwaardig programma? Vul onderstaande formulier in. Dan bel ik jou of ik je kan en helpen en voelen uiteraard of we met elkaar matchen. We gaan voor het allerbeste resultaat! Ik neem zo snel mogelijk contact met je op om alle details en leerdoelen naar invulling van onderstaande invulling van het formulier te bespreken.