Wat zijn breinstijlen

Gedachten en je breinstijlen uitpluizen op basis van de kennis van het brein houdt in dat je bewuster wordt of je een denker, gevoel intuïtief of observeerder bent. Ook wordt er bekeken of je introvert, extravert bent en in welke situaties je meer introvert of extravert gedrag vertoont, of heb je een controlerende of afwachtende houding.

Daarnaast krijg je meer inzicht in intelligenties op andere terreinen zoals zelfkennis, inzicht in je emoties, sensitiviteit, non verbaal communiceren, empathisch en intuïtieve vermogens, het volgen van een innerlijke leiding.

Breinstijlen

Wat is jouw breinstijl?

  • Hoe richt jij je aandacht – je energierichting: introvert of extravert?
  • Hoe neem jij informatie op: zintuiglijk of intuïtief?
  • Hoe neem je beslissingen: rationeel of gevoelsmatig?
  • Hoe sta je in de wereld – leefstijl: controlerend of afwachtend?

Ken je Breinstijl

Het breinstijl model is gebaseerd op de werking van het brein. Iedereen heeft zijn eigen BreinStijl. Als je je BreinStijl kent, dan weet je wat je graag doet en waar je energie van krijgt, maar ook welk gedrag je valkuil is. Ken je ook de BreinStijl van medewerker(s), dan kun je als ondernemer of leidinggevende effectiever met ze samenwerken en communiceren.


Er zijn geen goede of slechte breinstijlen; iedereen is oké. De ene breinstijl voorkeur is niet beter dan de andere, maar wel anders. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat het succes van ondernemers niet afhankelijk is van hun breinstijl voorkeur.

Breinstijlen en beter communiceren

Als je je breinstijl kent, krijg je zicht op je eigen Breinstijl en in hoe je deze kunt gebruiken om beter te communiceren met kennisondernemers. Het is vrij eenvoudig om communicatieproblemen met je klanten te voorkomen. Een voorwaarde is dan wel dat je je eigen breinstijl(en) ook kent, zodat je kunt vaststellen waar de verschillen zitten. Het kennen van de breinstijl(en) bij jezelf en zorgt dit ervoor dat je kunt inspelen op de communicatievoorkeuren van je klanten. Het voorkomt misverstanden, er zal meer wederzijds begrip zijn.