Als kennis ondernemer is het kennen van je breinstijl profiel belangrijk en effectief, dat je kunt inspelen op de communicatievoorkeuren van jezelf en en je klanten in jouw (niche) markt. Het voorkomt al met al misverstanden met jezelf, en er zal meer wederzijds begrip zijn, het zal beter klikken met je (werk/privé)omgeving.
‘Ken jezelf’, deze beroemde zin stond gebeiteld in het voorportaal van de tempel van Delphi. Het werd de lijfspreuk van Socrates. Hij zag zelfkennis als de basis van alles. Zonder zelfkennis geen andere kennis, geen levenskunst, geen geluk en geen verlichting.
Zelfkennis door bewustwording van je breinstijl profiel
Je breinstijl profiel geeft inzicht in jezelf en in harde zintuiglijke, denkstijlen, drijfveren en communicerende feiten en een open, participatieve managementstijl zijn beide noodzakelijk voor mensgericht en waardegericht leidinggeven.
Daarnaast is het in onze cultuur gebruikelijk dat we ons voornamelijk richten op het verbeteren van onze zwakke punten, we nemen onze sterke punten op de koop toe. In de praktijk is echter gebleken dat dit geen goede strategie is.
Natuurlijk moeten we zwakheden die ons succes in de weg staan aanpakken, maar verder is het vooral zaak maximaal gebruik te maken van onze sterke punten. Als schildpad kan ik nog zo hard trainen, maar de halve marathon zal toch nooit mijn ding worden. Trouwens, als ik een vis was zou ik mij bij voorkeur richten op zwemmen en niet op bergbeklimmen en als nijlpaard zou ik niet willen meedoen aan de jaarlijkse vogeltrek …
Ware zelfkennis
Over ware zelfkennis beschikken is overigens nog niet zo eenvoudig. Maar het heeft weinig zin om je breinstijl profiel en communicatievoorkeuren van je klanten te kennen als jij je eigen breinstijl profiel en communicatievoorkeuren niet kent. Het gaat immers om de interactie tussen jou en je potentiële klant.
Zodra jij je eigen breinstijl profiel kent, weet je ook jouw natuurlijke leiderschapsstijl. Als je klant een extreme voorkeur heeft voor details en je houdt daar ook wel van, dan is er niets aan de hand. Maar als je van het type ‘grote stappen gauw thuis’ bent, ontstaat er misschien een probleem.
En als je klant zich goed voelt in een wat onderdanige rol, terwijl je als een soort Louis van Gaal door het leven gaat, kun je waarschijnlijk goed samen door één deur. Maar als de medewerker zich verwant voelt met Rambo, zou het lastig kunnen worden!
Zelfonderzoek
Om plezier te hebben, is het nodig dat je je eigen breinstijl profiel en communicatievoorkeuren kent. Er zijn geen goede of slechte breinstijl profielen en communicatievoorkeuren; iedereen is oké. De ene persoon is niet beter dan de andere, maar wel anders.
Jouw breinstijl profiel is een geweldig hulpmiddel om het gedrag van je klanten beter te begrijpen. Maar wie op ieders voorhoofd een sticker plakt, schiet zijn doel voorbij. Dan gaat het stigmatiserend werken en dat doet geen recht aan alle unieke mensen om ons heen. Een van de sterke punten van dit model is juist dat die ons bewust maakt van het gedrag en de gedragsvoorkeuren van mensen. Nadenken blijft daarbij een vereiste!
Breinstijl profiel handleiding
Breinstijl is een concept dat verwijst naar de verschillende manieren waarop individuen informatie verwerken, leren, observeren, abstract en concreet denken. Het idee achter breinstijlen is dat mensen verschillende voorkeuren hebben bij het verwerken van informatie, en dat begrip van deze voorkeuren je kan helpen met inzicht in jezelf te krijgen en van anderen.
Unieke aanpak en werkwijze
Wil je meer weten over mijn unieke werkwijze en inzichten vanuit de neurowetenschappen, neem dan gerust op voor snel effectief en blijvend preventief op bijv. burn-out herstel. Ik zet niet alles op deze website, maar weet iedereen met een juiste aanpak kan goed en met een duurzaam resultaat te bereiken.