Kies je niche

Wordt de Expert in jouw Niche

Als je niche, word je de aangewezen persoon voor de potentiele klanten in je niche. Ze gaan je als een expert zien. Omdat je doelgroep denkt dat zijn probleem of behoefte uniek is, kom jij het meest in aanmerking. Ze willen geen tijd kwijt zijn aan aanbieders van wie ze denken dat die niet zoveel van hen afweten. Ze willen gewoon de beste waar voor hun geld.

Eigenlijk ben je zonder niche niet ‘marketable’. Je weet niet wat er op je website moet staan, waar je je nieuwsbrief over moet schrijven of waar je presentaties over kunnen gaan. Pas op het moment dat je kiest, weet je wat het onderwerp zal zijn van je marketing en waarmee je mensen kunt aantrekken.

Mijn Niche en expertise

Als je je niche hebt gekozen, is het veel gemakkelijker om te weten hoe je je marketing kunt doen. Op moment dat ik in 2006 met mijn praktijk en specialisme mijn doelgroep duidelijk voor ogen had ben ik gestart met RVA praktijk voor neurofeedback. Ik ging toen werken met kinderen en jongeren, maar later ook voor volwassenen met ADD en ADHD problematiek als doelgroep. Ik ging mijn marketing boodschap daarop richten, wat mij een hele succesvolle praktijk ging opleveren.

Als je je niche markt helder is, gaat mond-tot-mond reclame veel gemakkelijker. Het beeld dat mensen over je hebben, blijft langer hangen. Slim je niche kiezen betekent dat het woord van mijn specialisme zich verspreidt als een lopend vuurtje. In mijn woonplaats Zwolle en later in geheel provincie Overijssel kwamen uiteindelijke cliënten naar mij toe op basis van mond-tot mond reclame, wat eerst begon met 3 grote advertorials (halve pagina) met een grote oplage (80.000 exemplaren). Veel mensen bewaarde deze advertorial wel een jaar, om later contact met mij op te nemen!

Daarna ging het hard met constant veel nieuwe aanvragen, vanwege mijn resultaten en goede naam die het mij toen gaf, zo'n ongeveer 15 jaar geleden. Ik kreeg ook telefoontjes van andere hulpverleners en psychologen die meer wilde weten over mijn expertise en werkwijze. Ze hoorden van velen cliënten positieve reacties over mijn werk en expertise.

Een gestandaardiseerd aanbod van diensten

Voordeel van een niche is ook dat je een gestandaardiseerd aanbod van 1 of 2 diensten kunt ontwikkelen. Zonder niche ben je gedwongen om telkens verschillend werk voor telkens andere doelgroepen te doen. Dat kost veel tijd en energie, iedere keer moet je het wiel opnieuw uitvinden.

Met een nauw gekozen doelgroep en specialisme kun je echter een bepaald aanbod ontwikkelen dat je voortdurend weer kunt aanbieden aan de klanten in je niche. Deze herhaalbaarheid van je dienst is essentieel om een lucratief bedrijf op te kunnen opbouwen. Het is de enige manier om efficiëntie te bereiken. Zo kun je je energie richten op het verbeteren van je werk en op het laten groeien van je bedrijf.

Je prijs kan omhoog

Een ander belangrijk voordeel van een niche is ook dat je een hogere prijs kunt vragen. Als je een niche kiest, krijg je expertstatus, waardoor je prijs omhoog kan. Mensen doen het liefst zaken met experts. De risico’s zijn dan het laagst. Mensen verwachten de beste waar voor hun geld en hebben daar een goede prijs voor over.

Als je je niche hebt gekozen, onderscheid je jezelf bovendien van anderen en kun je je concurrentie van je afschudden. Door te kiezen voor dat ene plekje in je markt, word je meteen anders dan anders. Dit wordt steeds belangrijker, omdat er steeds meer aanbieders komen, die allemaal via internet hun marketing doen. Door je niche kleiner te maken, val je meer op en trek je meer klanten aan.

Bepaal je doelgroep

As je je drijfveer en expertise weet en professioneel kunt uitvoeren, komt de stap om je doelgroep te bepalen. Over het algemeen is het slim om je doelgroep te bepalen op basis van ‘demografische’ factoren. Dat wil zeggen dat je bepaalde feiten kunt bepalen over je doelgroep. Zijn het mannen, zijn het vrouwen, waar wonen ze, hoe oud zijn ze, wat is hun opleidingsniveau en het allerbelangrijkste: wat is hun beroep?

Als je je niche hebt gekozen, onderscheid je jezelf bovendien van anderen en kun je je concurrentie van je afschudden. Door te kiezen voor dat ene plekje in je markt, word je meteen anders dan anders. Dit wordt steeds belangrijker, omdat er steeds meer aanbieders komen, die allemaal via internet hun marketing doen. Door je niche kleiner te maken, val je meer op en trek je meer klanten aan.

Als je je niche wilt bepalen, zoek dan dus de groep mensen op wie je je wilt richten, het probleem waar je bij wilt helpen en de oplossing die je wilt bieden. En doe het vanuit je diepste drijfveer om de wereld beter te maken, dan wordt je werk één groot feest.


Beantwoord de volgende vragen:

1.Wat voor soort werk wil je het liefst doen?

2.Waar ben je een expert in?

3.Wat is iets wat je zelf hebt overwonnen of waar je anderen mee geholpen hebt?

4.Wie zijn de mensen die je wilt helpen?

5.Wat is het favoriete probleem waarmee je mensen wilt helpen?

6.Welk resultaat moet jouw hulp opleveren?

7.Welke bijzondere manier of invalshoek heb je om jouw klanten te helpen?

Mijn High Value Business jaarprogramma is geschikt om als kennis ondernemer de expert te worden in jouw Niche en je een goed inkomen kunt verdienen in minimale tijd en lage kosten!


Over de schrijver
ADHD en overprikkeld brein | High Value Ondernemerscoach | Neurocoach | Zelf en Breinleiderschap. Psychosomatisch Maatwerk | Stress, Ik ben inlevend, intuïtief, analytisch, observerend, empathisch, betrokken, positief en geestig! Mijn persoonlijke kernwaarden zijn, Vertrouwen - Verbinding- Verantwoordelijkheid en Vrijheid.
Reactie plaatsen