Ben je een succesvolle ondernemer en maak je goede winsten en je solvabiliteit is okay, maar ben jij nog wel gelukkig en kun je genieten van het leven? Dan is het belangrijk om je te verdiepen in jezelf, hoe sta ik er mentaal en fysiek voor, voel ik mij nog wel vrij in mijn doen en laten?
Het innemen van een standpunt wil niets anders zeggen dan het maken van een afspraak met jezelf waar je voor gaat staan in jouw leven. Wil je meer aanwezig zijn bij je kinderen en reizen? Wil je meer kwaliteit in je bedrijf, andere cliënten of een verdubbeling van je omzet? Of wil je jouw leiderschap naar een hoger niveau tillen? Neem hiervoor dan een standpunt in. En als een High Level Leader een standpunt inneemt doet hij er alles voor om dat standpunt de wereld in te krijgen. Er is dan niets meer dat in de weg kan staan.
Krachtige ondernemende leiders, die vele mensen kunnen inspireren met hun ideeën en veel impact hebben, doen een aantal dingen waardoor ze een enthousiast publiek krijgen. Ik kan je helpen bij persoonlijk en intuïtief leiderschap op basis van de werking en kracht van je brein, om High Value te gaan ondernemen!
Je gaat je richten op high-value klanten, kleiner in aantal, maar hoog in kwaliteit. Je hebt een piepklein team, een web-assistent, programma-assistent, sales-assistent en financiële assistent die alles voor je gaan regelen.
JE IDEALE TIJDSINDELING
Wat is het belangrijkste wat je wil bereiken / meemaken / doen in de dagen die je nog in je leven hebt?
Plan je ideale week, maand of jaar aan de hand van de volgende vragen:
- Wat is niet onderhandelbaar in je agenda?
- Hoeveel uur per dag wil je werken?
- Hoeveel dagen per week, maand of jaar wil je werken?
- Welke taken wil je batchen? (bijv. coaching of sales)
Kijk naar wat er speelt in jouw branche
Als High Value Businesscoach kan ik helpen om jouw (niche) markt te onderzoeken. Wat komt er kijken bij goed marktonderzoek? Ik help je op weg.
Wie zijn je potentiële klanten, en hoe onderscheid je met jouw expertise van je concurrentie? Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt best mee. In je hoofd ben je al veel bezig met je bedrijf, zet het op papier. Dat dwingt je om net iets verder na te denken."
Wie zijn de belangrijkste spelers binnen je branche? Hoeveel omzet maken zij? Hoeveel starters en stoppers zijn er? Aan welke regels moet ik me houden? Welke ontwikkelingen of trends zijn er? Ik wijs je erop dat er online veel betrouwbare informatie te vinden is voor brancheonderzoek.
Je kunt een kijkje nemen bij het Ondernemersplein voor relevante wet- en regelgeving, gemiddelde omzetcijfers en brancheorganisaties en - verenigingen. Voor trends in de branche kun je terecht bij banken en de KVK Trendrapportage."
Wat ook heel waardevol kan zijn voor je marktonderzoek, is om juist mensen uit een andere branche te vragen om mee te denken. "Voorkom tunnelvisie. Je bent zo gefocust op je eigen branche, terwijl je ook veel van anderen kunt leren."
Kom alles te weten over jouw potentiële klanten die graag voor je expertise willen betalen
Door zo nauwkeurig mogelijk je (toekomstige) klanten te beschrijven, wordt duidelijk wat de doelgroep is. Waar bevinden klanten zich? Wat zijn demografische kenmerken, zoals geslacht, leeftijd en inkomen? Welke hobby's en dagelijkse bezigheden hebben ze?
Wees je bewust van het feit dat je al snel onderzoek doet. "Als je op een feestje over je bedrijf praat, dan ben je ook al bezig met het verzamelen van informatie."
Hoe nauwkeurig je een klantenonderzoek uitvoert, is afhankelijk van je High Value bedrijf. "Ga je als marketingspecialist aan de slag, dan weet je vast al wat voor klanten bij je passen. Waarschijnlijk heb je een netwerk opgebouwd en kun je vanuit daar aan opdrachten komen."
Breng je een consumentenproduct op de markt, dan is het ook van belang om de klantreis te onderzoeken. "Hiermee beschrijf je de oriëntatie- en keuzeprocessen die een consument doormaakt voordat hij jouw klant wordt."
Zoek uit wie je concurrenten zijn
Door te zien wat de concurrentie doet, kun je nieuwe mogelijkheden ontdekken. "Wil je een High Value Online Woonwinkel openen en klanten thuis helpen met hun meubel, vloer en decoratie inrichting en dat met de allerbeste beste producten van de meest bekende merken, maar op basis van jouw unieke service en eigen ideale tijdsindeling. Daarmee bied je een bepaalde service die je onderscheid van je concurrenten".
Met een marktonderzoek zet je de sterke en zwakke punten van je bedrijf op een rij ten opzichte van je concurrenten. "Bekijk websites, sociale media, onderzoek prijzen, tarieven en of ze korting geven. Vraag eens een offerte op bij de concurrent, dat levert veel waardevolle informatie op.